Köpvilkor
Allmänna villkor
AB Lundell & Zetterberg tillämpar Konsumentköpslagen & Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.
Priser
Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25 %. På beställningar under 1000kr tillkommer fraktavgift på 69 kr, se mer information nedan.
Betalning
Vi använder Klarna Checkout som betallösning, se Klarna Checkouts villkor nedan. När köpet betalas på distans är det ett distansköp men om varan betalas i butik är det inte ett distansköp. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.
Klarna Checkout – Privatperson
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.
En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera från butik till butik, men också beroende på vår kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert.
Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.
Klarna Checkout – Användarvilkor
Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB (publ):s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), ”Klarna”, villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas (”Villkoren”). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.
Identifiering, anpassning och riskbedömning
För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.
Betalning, avgifter
Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.
För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna Checkout (såsom exempelvis Swish), där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.
Användning
Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Om du tidigare har handlat med Klarna Checkout och därigenom angivit din adress kommer din adress automatiskt att förifyllas så fort du angett din e-postadress och postnummer. Du kan närsomhelst avsäga dig den här funktionen genom att skicka ett e-postmeddelande till dataskydd@klarna.se eller genom att välja det alternativet direkt i Klarna Checkout.
Försäkran
Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande.
Om du använder tjänsten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och härmed accepterar Villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Genom att uppge personuppgifter om andra personer bekräftar du även att du har medgivande att uppge dessa uppgifter och att uppgifterna får användas för de ändamål och på de sätt som beskrivs i dessa villkor.
Missbruk
Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda, samt användning av Klarna Checkout i övrigt på sätt som inte är avsett, kommer att bedömas av Klarna som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter, sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan komma att spärras från vidare möjlighet att använda Klarna Checkout. Din efterlevnad av Villkoren och enskilda betalningsvillkor för Klarnas tjänster påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.
Personuppgifter
Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:
- Kontaktinformation – namn, address, e-postaddress, telefonnummer m m
- Personnummer
- Betalningsinformation – kortnummer, fakturainformation m m
- Finansiell information – t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
- Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
- Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.
- Information om din dator/enhet – IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m
- Allmänt tillgänglig information på internet
Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES- området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.
Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se
Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.
Cookies
Klarna använder cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från Klarnas webbserver och som sparas av din webbläsare för att ge dig tillgång till olika funktioner. Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa Klarna Checkout efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Cookies kan inte skada din dator. Se vidare Klarnas Klarna Privacy Statement för närmare information om hur Klarna använder cookies.
Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av cookies.
Ändringar, tillägg och övriga Tjänster
Klarna ändrar och förbättrar hela tiden tjänsterna och förbehåller sig rätten att ändra Villkoren för den vidare användningen av Klarna Checkout. Läs därför alltid igenom Villkoren inför varje nytt köp. För övriga tjänster som Klarna tillhandahåller gäller Klarnas vid var tid gällande villkor och prislista för sådana tjänster. Villkor och prislista finns tillgängliga på www.klarna.se. Om det visar sig att ett visst vilkor inte är verkställbart skall detta inte påverka några andra villkor.
Länkar till eller från andra webbplatser
Klarna godkänner eller kontrollerar inte någon tredje mans webbplats eller applikation och vi ansvarar inte och är inte skyldiga på något sätt för deras innehåll. Till den delen du använder sådan webbplats eller applikation från tredje part tillämpas villkoren för den platsen/applikationen.
Ansvarsbegränsning, tillämplig lag och tvister
Utöver vad som följer av Villkoren eller tvingande konsumenträttslig lagstiftning ansvarar Klarna inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats av användningen av Klarna Checkout. Klarna ansvarar inte heller för skada som uppkommit om kunden inte följt bestämmelserna om PIN-kod. Svensk rätt tillämpas och eventuella tvister ska hanteras av allmän domstol.
Uppsägning
Rätten för dig att använda Klarna Checkout kvarstår tills dess att någon av parterna säger upp den. Sådan uppsägning har omedelbar effekt men påverkar inte villkor och skyldigheter för genomförda köp (obetalda fakturor, avgifter m m) eller rätten att behandla personuppgifter på det sätt som framgår ovan.
Kortbetalning via DIBS
När du bekräftar din order skickas dina uppgifter till vår samarbetspartner, DIBS Payment Services AB, som kontrollerar kortets giltighet och säkrar din betalning. Vi tar emot VISA, American Express och MasterCard. Vi tar ej emot Diners.
Vid beställning görs en reservation på ditt konto och summan kan då inte användas för andra inköp. Summan dras från kortet först när din order skickas. Om t.ex. någon vara är slut i lager justeras beloppet. Om vi av någon anledning inte kan expediera din order inom de tidsramar som din kortutgivare ställer, släpps det reserverade beloppet.
DIBS Payment Services är PCI-certifierat. DIBS använder sig av överföring med SSL-kryptering, vilket är industri-standarden för säkra kortbetalningar och ditt kortnummer sänds krypterat direkt till banken. Vi sparar/hanterar inte några kortnummer eller CVC/CVV-nummer i vårt kundregister och vi har inte tillgång till din kortinformation eller ditt bankkonto.
Leverans och frakt
Fraktavgiften 69 kr för order under 1000 kr. På ordersummor över 1000 kr står vi för frakten. Tänk på att du vid beställning måste ange samma namn som står på legitimationen, annars kan du få problem att hämta ut ditt paket.
Leverans med Schenker
Vi använder oss av Schenker för distribution av paket. Fraktavgift tillkommer med 69 kr på order under 1000 kr.
Beställ som vanligt via lundell-zetterberg.se. När paketet kommit fram skickar Schenker ett meddelande om var och när du kan hämta det. Om du har uppgett ditt mobilnummer får du besked via SMS. Om vi inte har ditt mobilnummer skickas ett meddelande via e-post. Har vi varken mobilnummer eller e-postadress skickas en vanlig Post-avi. Genom att uppge ditt mobilnummer får du en SMS-avi vilket vanligtvis går upp till 2 dagar snabbare än en vanlig Post-avi.
Leveranstid
Om varan du beställt finns i lager skickar vi den vanligtvis inom 3-5 arbetsdagar. Vid uthämtning i butik meddelas du inom 3-5 dagar. Schenkers leveranstid tillkommer och beror på var i landet du bor. Om beräknat leveransdatum förskjuts mer än sex dagar kontaktar vi dig och informerar om anledningen till förseningen och ger ett nytt beräknat leveransdatum.
Orderbekräftelse
När du handlar på lundell-zetterberg.se får du först en preliminär orderbekräftelse. När din order behandlats och lagts in i vår orderhantering skickas en slutgiltig orderbekräftelse via e-post.
Byten & returer – 15 dagars ångerrätt
Du har 14 dagars öppet köp/ångerrätt när du handlar på lundell-zetterberg.se. Om du önskar kan du alltid byta en vara som du har köpt på lundell-zetterberg.se i våran butik. Tiden för ångerrätten räknas från det att du mottagit varan. Vill du utnyttja ångerrätten ska du meddela detta genom e-post.
Om du vill returnera eller byta din vara måste du bifoga kvitto/faktura eller följesedeln. Tänk på att för att de returnerade produkterna ska kunna anses som oanvända måste dessa vara i väsentligt oförändrat skick. När använda varor returneras kommer vi göra en värdeutvärdering av varan. Du kommer sedan få pengar tillbaka för varan minus värdeavdraget enligt lag. Värdeminskningen kan sträcka sig upp till 100 % i det fall varan inte går att sälja igen.
Returadress
AB Lundell och Zetterberg Birger Jarlsgatan 43 111 45 Stockholm
Kontakt för byten och returer
E-post: citybutiken@lundell-zetterberg.se
Tel. 08204125
När du utnyttjar ångerrätten på enskild vara betalar vi tillbaka varans köpesumma inom 7 dagar från det att vi har erhållit returen, du betalar returfrakten. Utnyttjar du ångerrätten på hela ordern betalar vi tillbaka hela köpesumman inom 7 dagar från det att vi har erhållit returen. Återbetalning vid nyttjande av ångerrätt sker med samma betalningssätt som vid köpet. OBS! För ej uthämtade paket debiteras kunden för returfrakten.
Konsumentverkets blankett för ångerrätt hittar du här.
10. REKLAMATIONER
Vill du reklamera en vara kontakta i första hand butiken på telefon 08204125 eller e-post citybutiken@lundell-zetterberg.se. Tänk på att du måste bifoga/ta med ditt kvitto för att kunna reklamera.
Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi uppmanar till att reklamera omgående efter att felet upptäckts. 2 månader anses alltid som skälig tid för anmälan.
Om vi godkänner reklamationen så förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan, om detta inte är möjligt skickar vi en ny vara. Skulle varan vara slut återbetalar vi köpesumman och de ev. fraktavgifter som du haft i samband med reklamationen inom 14 dagar. Återbetalning vid reklamation sker med samma betalningssätt som vid köpet. I samband med reklamation har du rätt till ersättning för skäliga kringkostnader som reklamationen medfört exempelvis resekostnader och frakt.
Som konsument har du alltid rätt att vända dig direkt till Lundell & Zetterberg för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt eller annan hjälp som berör köp eller beställning.
Mer information om din rätt som konsument hittar på www.konsumentverket.se.
Som konsument har du även rätt att få en tvist med ett företag prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), läs mer på www.arn.se. ARN finns på postadress Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.
AB Lundell & Zetterberg kommer att medverka i eventuellt alternativt tvisteförfarande hos ARN och följer ARNs rekommendationer.
För alternativ tvistlösning online vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens plattform för alternativ tvistlösning, http://ec.europa.eu/odr. Mer information finns även på Konsument Europa, en del av Konsumentverket, www.konsumenteuropa.se.
Returadress:
AB Lundell och Zetterberg Birger Jarlsgatan 43, 111 45 Stockholm
Kontakt för reklamationer:
E-post:citybutiken@lundell-zetterberg.se
Tel. 08204125
Organisationsnummer 556038-8471
Personuppgiftslagen
Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varan till dig. Personuppgifterna registreras hos AB Lundell & Zetterberg. När det samlas in personuppgifter via vår webbsida garanterar vi att det alltid sker efter ditt samtycke, så att du är informerad om precis vilka uppgifter som samlas in och varför. Vi sparar eller sänder inte kunduppgifter krypterat. Uppgifter som lämnas via www.lundell-zetterberg.se skickas ej vidare eller säljes inte på något sätt vidare till tredje part. Som registrerad hos AB Lundell & Zetterberg har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen och du har rätt att veta vilka uppgifter som är registrerade om dig. Dessa rättigheter har du enligt personuppgiftslagen och frågor i samband med det riktas till AB Lundell & Zetterberg via e-post: citybutiken@lundell-zetterberg.se
12. AVTAL
Alla avtal mellan kund och AB Lundell & Zetterberg ingås på svenska.
Vi reserverar oss för lokala avvikelser, tryckfel och slutförsäljning.
AB Lundell & Zetterberg köpvilkor gäller från och med 2020-02-27 och ersätter tidigare av AB Lundell & Zetterberg publicerade försäljningsvillkor.